Zużycie powietrza – od czego zależy?

Zużycie powietrza – od czego zależy?

W nurkowaniu zużycie powietrza jest kluczowym parametrem jaki kontroluje i zarządza nim nurek

Od czego zależy nasze zużycie powietrza?

1/ na pewno od głębokości – wiemy iż każde 10m słupa wody to wzrost ciśnienia o około 1 bar (atmosfera) czyli na 10 m mamy 2 bary na 20 3 bary – większe ciśnienie to więcej litrów powietrza za każdym wdechem. Nurkując głębiej szybciej zużyjemy gaz niż na mniejszej głębokości

Przykładowo nurek na powierzchni zużywa 20 l / min

  • 10 m – 40 l/ min
  • 20m – 60l/ min
  • 30 m – 80l/ min
  • 40m – 100l/ min

2/ od umiejętności i techniki pływania – głównie umiejętność utrzymania zerowej pływalności – czyli unoszenia się w toni wodnej bez pomagania sobie rękami lub płetwami. Polecam kurs PADI Peak Performance Buoyancy. Nie tracimy powietrza na pompowanie BCD i wypuszczanie oraz nie tracimy energii na zbędne ruchy – bark tej umiejętności wpływa na zwiększenie zużycia powietrza

3/ stres i zdenerwowanie pod wodą – jeśli się pojawia, dzieje się tak rzadko ale może tak być że nurek czuje stres lub zdenerwowanie. To przyspiesza jego oddech i zużycie powietrza, może prowadzić również do innych niebezpiecznych zjawisk w postaci hiperwentylacji.

Stres może być związany z nieznajomością miejsca nurkowego, słabą widocznością, brakiem światła, głębokością, brakiem dobrych umiejętności nurkowych do danych okoliczności, dziwnym zachowaniem grupy lub partnera nurkowego, pojawiającymi się stworzeniami morskimi.

Często stres i zdenerwowanie powstaje już na powierzchni, pośpiech, presja grupy, źle umocowany sprzęt, nie sprawdzony sprzęt to wszystko niekorzystanie wpływanie na nasze nurkowanie i zużycie czynnika oddechowego.

4/ termika, prądy, wysiłek – oczywiście niska temperatura wody mimo suchych skafandrów wpływa na przyspieszenie oddechu – nasz organizm się broni i zwiększa metabolizm. Potrzebuje więcej tlenu i przyspieszamy oddech. Prądy morskie – jeśli z nimi nie walczymy to doskonała zabawa jeśli wiemy co robić – ale jeśli nie wiemy, próbujemy walczyć to drastycznie wzrasta nasz wysiłek fizyczny i reszta jak wcześniej – większe zapotrzebowanie na tlen i szybszy oddech.

Do zimnej wody polecamy kursy PADI Dry Suit Diver

5/ nasza kondycja fizyczna i zdrowie – oczywiście jeśli regularnie ćwiczymy fizycznie – co jest bardzo zalecane w tym sporcie – to nasz poziom zmęczenia jest mniejszy, wolniej przyspiesza nam tętno co również wpływa na zużycie czynnika oddechowego.

6/ nasza sylwetka podwodą – jeśli płyniemy w złej pozycji i robimy coś w rodzaju żagla to wkładamy więcej wysiłku fizycznego. Jeśli mamy podczepiony zwisający sprzęt – np. boje, kołowrotki, steage, aparaty, kamery, itp. To wszystko czyni naszą sylwetkę mniej opływową i opary wody przekładają się na większe zużycie powietrza

Zatem – zadbaj o:

  • Dobrą pływalność
  • Dobrą opływową sylwetkę nurka
  • Zabezpieczenie termiczne
  • Planowanie nurkowania – jeśli jest możliwe bez większego wysiłku
  • Komfort psychiczny i dobrą organizację
  • Kondycję fizyczną i stan zdrowia
Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. ×